IMH Consulting
  • Home
  • Ťažiskové aktivity
    • Poradenstvo
    • Plánovanie
    • Prieskumy
    • Programy rozvoja
    • Podpora riadenia
    • Vybrané linky
  • Tréningové programy
    • Efektívne riadenie zmien
    • Komunikácia, vyjednávanie, prezentácia
    • Benchmarking
    • Corporate Identity
    • Marketing
    • Personálny marketing
    • Direct marketing
    • Sponzoring
    • Logistika obchodnej činnosti
    • Starostlivosť o zákazníkov
    • Tréningové programy
    • Efektívne riadenie zmien
    • Komunikácia, vyjednávanie, prezentácia
    • Benchmarking
    • Corporate Identity
    • Marketing
    • Personálny marketing
    • Direct marketing
    • Sponzoring
    • Logistika obchodnej činnosti
    • Starostlivosť o zákazníkov
  • Články
  • REFERENCIE
  • Kontakt
  • ::: Publikácie a časopisy :::
Search
Home» Marketing » Marketingový informačný systém

Marketingový informačný systém

Pridal(a) imh - 29. júna 2009 - Marketing
0

Získanie vhodných informácií predstavuje v praxi zvládnuť niekoľko nadväzujúcich činností, od rozhodnutia, akým spôsobom informácie získame, cez definovanie vhodných zdrojov informácii, zberom, analýzami, vyhodnotením až po interpretáciu získaných údajov. Všetky uvedené kroky smerujú k použiteľnosti získaných marketingových informácií pre potreby manažmentu firmy prijímať strategické i operatívne rozhodnutia.

Rastúci význam informácií ovplyvňuje aj efektívny marketing posledného obdobia. Informačná potreba je diktovaná predovšetkým nasledovnými tromi vývojovými trendmi:

  • nástup globálneho marketingu, ako logický dôsledok vývoja od regionálneho a celonárodného
  • posun vplyvu od zákazníckych potrieb k zákazníckym prianiam
  • posun od cenovej k necenovej konkurencii.

Akým spôsobom je možné priblížiť sa uvedeným trendom a udržať krok s rastúcimi nárokmi na rozhodovací proces?

Manažment firmy musí vybudovať a udržiavať funkčný systém marketingových informácií a súčasne vytvoriť potrebné podmienky pre realizáciu profesionálneho marketingového prieskumu. Stále je dosť firiem, ktoré nevyužívajú profesionálne informačné zabezpečenie. Najčastejšie sa vyskytujúce príčiny tohto stavu:

  • neexistencia organizačnej jednotky marketingového výskumu
  • nedostatočná pracovná kapacita zriadených marketingových útvarov
  • podceňovanie významu a dôležitosti práce s informáciami
  • argumentácia nevhodnosti zriadenia obdobného útvaru vzhľadom na špecifiká brandže
  • „ekonomické“ argumenty absencie marketingového útvaru v dôsledku nedocenenia jeho významu

Tok marketingových informácií musí smerovať k manažérom, zodpovedným za prijímanie rozhodnutí. Ak nás marketing učí, že každý každému je zákazníkom, je potrebné vnímať požiadavky týchto manažérov a akceptovať ich informačné potreby vytvorením informačných systémov na mieru. Ako teda môžeme charakterizovať marketingový informačný systém?

Marketingový informačný systém zahŕňa pracovníkov, zariadenia a informačné technológie pre zber, triedenie, analýzy, vyhodnocovanie a distribúciu požadovaných informácií tvorcom marketingových rozhodnutí.

Účel marketingového informačného systému

Využitie marketingového informačného systému je nevyhnutné pre oblasti:

  • Analýzy
  • Plánovania
  • Realizácie
  • Kontroly

Základný informačný zdroj, ktorý je v každej firme okamžite k dispozícií a orientácia v ponúkaných informáciach je vecou organizácie a využitia softwaru, vytváraných databáz, funkčného archívneho systému, je interný informačný systém. Systém teda pracuje s využitím informácií o činnostiach, procesoch a krokoch, ktoré organizácia vykonáva v procese podnikania a tieto informácie archívuje v zmysle príslušných noriem. Logicky je finančná náročnosť získania uvedených informácií najnižšia.

Na nasledujúcej schéme je použitý príklad uzavretia kontraktu, resp. jednotlivé kroky v rámci organizácie, vedúce od akceptácie objednávky až k realizácií – dodávky tovaru, služieb alebo vykonaniu prác. Je zrejmé, že vstupom objednávky do firmy začína proces „mobilizácie“ viacerých organizačných jednotiek, ktoré sa priamo i nepriamo podieľajú na splnení kontraktu.

Priebeh typického obchodného kontraktu prechádza niekoľkými etapami, ich praktické naplnenie závisí od množstva a kvality informácií, ktoré máme k dispozícií. Etapizáciu môžeme členiť nasledovne:

  1. etapa: Zhodnotenie možností realizácie kontraktu
  2. etapa: Vlastná realizácia kontraktu -> splnenie záväzkov dodávateľa -> splnenie záväzkov zákazníka
  3. etapa: Riadenie vzťahu po kontrakte

Vstupom objednávky do firmy sa spúšťa 1. etapa – príprava vstupu do kontraktu, čo v praxi znamená overenie možnosti akceptácie. V rámci interného prostredia sa preveria kapacitné možnosti výrobnej zložky z hľadiska rozsahu kontraktu a termínového plnenia. Príklad na generovanie informácii z prvej etapy:

Zákazník – základné identifikačné údaje, obchodné meno, právna forma podnikania

  • adresa, sídlo, komunikačné spojenie
  • bankové spojenie, číslo účtu
  • základné ímanie
  • predmet činnosti
  • vlastníci, akcionári, štatutárny orgán
  • vplyv na iné spoločnosti, majetková účasť
  • prvý, resp. opakovaný kontakt
  • spoľahlivosť z predchádzajúcich kontaktov

2. etapa predstavuje vlastné plnenie kontraktu, do realizácie je priamo a nepriamo zapojených niekoľko organizačných jednotiek. V tejto etape, podľa uzatvorených vecných a termínových plnení, dodacích podmienok a platobných podmienok vnímame podetapy plnenia záväzkov dodávateľa a plnenia záväzkov zákazníka. Príklad na generovanie informácií z druhej etapy:

  • monitoring základných ekonomických ukazovateľov
  • objem kontraktu
  • rozpočet nákladov (plánovaný/skutočný)
  • úroveň zisku
  • podiel práce subkontraktorov

3. etapa predpokladá úplné ukončenie predchádzajúcej etapy. Uzatvorenie kontraktu nepokladáme za konečné, zákazníka monitorujeme naďalej napr. z dôvodov jeho zaradenia vo vytvorenej zákazníckej štruktúre, ktorej zodpovedá konkrétna obchodná politika a prípadné výhody. Nemenej dôležitý je pre nás ako dodávateľa zákazníkov názor na hodnotenie spoločného obchodného vzťahu. Príklad na generovanie informácií z 3. etapy:

Zákazník – pravidelnosť odberu:

  • objemy kontraktov (vo finančnom i množstevnom vyjadrení)
  • kontakt s konkurenciou
  • miera spokojnosti s partnerom
  • špecifické požiadavky, doporučenia

Záverom môžeme konštatovať, že informácia je rozhodujúcim aspektom efektívnosti marketingu. Kvalita marketingových aktivít je priamoúmerná množstvu a objektivite informácií, s ktorými pracujeme. Na poznaní potreby využitia informácií vznikla i myšlienka budovania marketingových informačných systémov.

Komplexný marketingový systém pracuje so 4 subsystémami, interný informačný systém, pracujúci s primárnymi údajmi, tvorenými ako súčasť podnikateľských aktivít, marketingový spravodajský systém, monitorujúci blízke a vzdialené prostredie a jeho reakcie, relevantné pre marketingové aktivity, marketingový výskum, ktorý zabezpečuje zber špecifických informácií pre marketingové projekty a podporný systém marketingového rozhodovania pre lepší rozbor získaných informácií.

Ing. Marian Hains

Komentovať Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Kategórie

IMH, spol. s r.o.

Sídlo:    L. Janáčka 22, 917 00 TRNAVA
Tel/fax: +421 33 / 53 32 386
E-mail:  info@imh.sk
riaditeľ:  Ing. Marián Hains, hains@imh.sk
ekon.odd.: Ing. Jana Hainsová, j.hainsova@imh.sk
  • Image Link
  • Image Link
  • Image Link
  • Image Link

Neprehliadnite!

  • Články
  • Ťažiskové aktivity IMH
  • Tréningové programy
  • Objednávka tréningového programu

IMH, spol. s r.o.

  • +421 33 / 53 32 386
  • info@imh.sk
  • Kontaktujte nás

IČO: 34119001
DIČ: 2020393397
IČ DPH: SK2020393397

© IMH Consulting designed by